با پلی اکریل آمید یا پم PAM بیشتر آشنا شوید

پلی آکریل آمید در کیمیا کمیکالز
5/5 - (2 امتیاز)

پلی اکریل آمید ( Polyacrylamide ) که به شکل مخفف PAM نیز نامیده می شود، از ترکیب یک پلیمر با طول زنجیره بلند و اکریل آمید تشکیل شده است.

این ماده می تواند دارای بار منفی، مثبت و یا خنثی باشد. پلی اکریل آمیدها قابلیت انحلال در آب را داشته و با توجه به ساختار و بار خود، قادر هستند تا ذرات کلوئیدی با بار منفی نظیر ذرات خواک، شن و … و نیز ذرات با بار مثبت مثل مواد ارگانیک را به خود جذب کنند.

پلی اکریل آمیدها بصورت قرص، پودر، مایع و امولسیون مورد استفاده قرار گرفته و در دمای 210 درجه سانتی گراد و در شرایط عدم حضور اکسیژن، بصورت ذرات کربنی سیاه رنگ در خواهد آمد.

این ماده شیمیایی غیریونی و حلال در آب، یک پلیمرزیستی هم می باشد و قادر است در طیف گسترده ای مورد استفاده قرار بگیرد.

  شکل جامد شیشه ای پلی آکریل آمید

 

پلی اکریل آمید به صورت تجاری در انواع مختلفی از جمله کاتیونی ( cationic ) ، آنیونی ( anionic ) ، غیر یونی ( non-ionic ) و در موارد دیگر ( از جمله هموپلیمرها و کوپلیمرها ) یافت می شود، این ماده به عنوان بخشی از فرایند تولید، میتواند از لحاظ خصوصیات یونی پلیمر مورد دستکاری قرار گیرد تا درجات مختلفی از کیفیت آنیونی ، کاتیونی و غیریونی از آن حاصل شود.

این ویژگی یک عامل کلیدی در طول فرایند انتخاب پلیمر محسوب می شود. شکل ظاهری پلی اکریل آمید بلوری جامد، سفید رنگ و بی بو است که توانایی حل شدن در آب، اتانول، اتر و کلروفرم دارا می باشد.

لازم به ذکر است که پلی اکریل آمیدهای کاتیونی توانایی جذب ذرات با بار منفی را دارند و آنیونیک ها جذب ذرات مثبت و نانیونیک ها ( بدون بارها ) در شرایط خاص ( بیشتر در بخش معدن ) استفاده می شوند.

کاربردهای این مواد چیست ؟

نزدیک به نیمی از مصرف پلی اکریل آمیدها در صنعت تصفیه آب و در بخش منعقد سازی خلاصه می شود. ذرات معلق موجود در آب به دلیل کوچک بودن و یا دارا بودن بار الکتریکی، با سرعت بسیار کمی ته نشین شده و برخی اوقات هرگز ته نشین نمی شوند. از این رو وظیفه پلی اکریل آمید در این بخش خنثی سازی بار الکتریکی این ذرات، جذب آن ها و پیوند دادن ذرات به یکدیگر می باشد تا ذرات معلق بسیار بزرگتر است که به راحتی ته نشین می شوند تا تولید کنند.

پلی اکریل آمید، کارکرد های متنوعی دارند اما از جمله مهم ترین آن ها کاربرد آن در صنعت تصفیه آب (منعقد سازی ذرات معلق موجود در آب )، صنعت تولید نفت ( در بخش Enhance oil recovery )، در بخش کشاورزی ( ارتقا وضعیت خاک و قابلیت کشت و آبیاری محصول در زمین های شیب دار )، صنعت تولید کاغذ (بخش pulp and paper و بهبود کیفیت و مقاومت کاغذ )، معدن ( جدا کردن ذرات و فلزات خاص )، حفاری (تسهیل بخشیدن به فرایند drilling ) و موارد مشابه دیگر هستند.

 

پلی اکریل آمیدها به چند دسته تقسیم می شوند ؟

از جهت های مختلفی مثل زنجیره ( وزن مولکولی ) و بار ( آنیونیک، کاتیونیک و نانیونیک ) می تواند پلی اکریل آمیدها را تقسیم بندی کرد.

 

پلی آکریل آمید آنیونی

مصرف پلی اکریل آمیدها ضرری برای انسان دارد؟

اغلب افراد تصور می کنند که تمامی مواد شیمیایی مضر هستند. این طرز تفکر در بیشتر مواد اشتباه است چرا که به عنوان مثال پلی اکریل آمیدها متشکل از اکریل آمید بوده و در بسیاری از غذاها مثل سیب زمینی یافت می شوند. در حال حاضر تحقیقاتی در مورد اینکه آیا این مواد سرطانزا هستند و اینکه آیا اکریل آمیدها اگر در شرایطی ( مانند سرخ کردن سیب زمینی) که دمای بالایی پیدا می کنند قرار بگیرید، ساختار آن ها تغییر کند، می توانند بر روی بوجود آمدن سرطان تاثیر گذارند در دست بررسی می باشد.

لازم به ذکر است این دسته از تحقیقات در مورد تغییر ساختار اکریل آمیدها در مواجه با حرارت مطرح می شود و درصورتیکه اکریل امید ها در دمای معمولی و در فرایندهایی مانند تصفیه آب و کشاورزی استفاده شوند، بدون ضرر و غیر آسیب رسان خواهند بود.

 

چگونه باید از این مواد نگهداری کرد؟

توصیه می شود که پلی اکریل آمید ها را در جاهای خشک و خنک و بدور از نور آفتاب نگهداری شود. علاوه بر این در صورت تماس با چشم و یا پوست انسان، بهتر است مناطق آلوده شده به مدت چند دقیقه با آب شسته شوند.

 

سهم بازارهای جهانی از فروش پلی اکریل آمید

 

پلی اکریل آمید چیست؟ از کیمیا کمیکالز بپرسید

کیمیا کمیکالز به عنوان بخش فروش مواد شیمیایی در شرکت طاها کیمیا تجهیز فعال بوده و در زمینه تامین مواد شیمیایی مورد نیاز در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع آب و فاضلاب و نیز بخشهای تحقیقاتی فعال است. در حال حاضر این شرکت یکی از واردکنندگان و تامین کنندگان اصلی در حوزه های کاری معرفی شده در محصولات خود می باشد. شما می توانید با یک تماس با مشاوران ما، راهنمایی های لازم جهت خرید محصولات مورد نظرتان را دریافت فرمایید.

شماره واتساپ :09373271685

شماره تماس: 021-66431041

آدرس ایمیل: sales@tahakimia.ir

 

لیست قیمت پلیمرهای خاص
برگشت به بالا
×

سلام

اگر سوالی دارید با ما از طریق شماره 09373271685 در ارتباط باشید و یا دکمه زیر را انتخاب کنید تا وارد واتساپ وب شوید.

×